Lön betalas inte ut i rätt tid

Hej! Jag började arbeta på ett företag i juli och fick min första lön utbetalad förra månaden. Däremot fick jag inte min lön den 25e som det stod på lönespecifikationen utan 3 dagar senare. Nu har jag samma problem denna månad. Jag har försökt få kontakt med ekonomiavdelningen men de svarar inte. Detta är andra månaden i rad jag inte får min lön i tid!! Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att du inte får din lön utbetald i rätt tid, framkommer det av ditt anställningsavtal att lönen ska betalas ut den 25e? I sådana fall skulle jag i första hand råda dig att ta en dialog med din arbetsgivare om du som du skriver har svårt att få kontakt med ekonomiavdelningen på arbetsplatsen. Förhoppningsvis kan du då få ett svar på vad problemet berott på och i framtiden få din lön utbetald i rätt tid.

Vidare så är de flesta fackföreningar också villiga att vara behjälpliga vid sådana frågor, vänd dig till din fackförening om du är ansluten till en sådan och om dialogen med arbetsgivaren inte ger något resultat. De kan då agera som en mellanhand och försöka hjälpa dig att komma tillrätta med problemet.

Om inte ovanstående åtgärder hjälper dig att komma tillrätta med problemet och om läget blir mer ''kritiskt'' så kan man (enligt min mening) i sista hand ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, KFM.

Sammanfattningsvis så är mitt råd att du försöker föra en dialog med din arbetsgivare, ensam eller med hjälp av fackförening. Troligtvis löser sig då ditt problem utan att du ska behöva vända dig till Kronofogdemyndigheten.

Hoppas detta besvarade din fråga, återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Mariam GhazaryanRådgivare