FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/03/2018

LOB och polisanmälan

Hej. Jag och en kamrat blev rånade av ca 6 personer en tidig morgon på en station. Vi blev ombedda att lämna från oss mobiler körkort, klockor, bankkort plånbok. Blev hotad med vapen som vi inte såg. Rånarna ville att vi följde med till bankomat och tog ut allt på korten.

Min kompis blev nedslagen. Vi var inte nyktra, detta efter vi kom från krogbesök nyårsafton/nyårsdag.

Polis dök upp kort efter rånet och jag skrek ring min mobil för då gick det att spåra dom. Fick svar av två kvinnliga poliser att så arbetar inte vi utan ge oss signalement. Jag blev upprörd och kallade dom "jävla luffare".

Blev då omhändertagen enligt LOB och fick inte kontakta någon. Min kompis lämnade en anmälan på plats. Dagen efter på kvällen bad mina föräldrar mig att kolla så även jag fått gjort en anmälan. Ringde polisen och ingen anmälan var skriven. Den togs upp då den 2 jan.

Jag vill ta reda på om detta gripande gick rätt till. Och varför polisen inte tog upp anmälan. Hur går jag vidare.

Ett par av rånarna är tagna och jag ska på rättegång om fallet den 20 februari-2018

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Omhändertagande enligt LOB

För att polisen ska få omhänderta en person enligt LOB gäller följande.

1. Det krävs det att personen i fråga ska vara så pass berusad av alkohol eller annat berusningsmedel att han eller hon inte kan ta hand om sig själv eller utgör en fara för sig själv eller för någon annan (LOB 1 §). Med fara menas exempelvis trafikfara, att det finns risk för att personen somnar utomhus osv., och denna faran ska alltså orsakas av själva berusningen.

2. Det krävs en proportionalitetsbedömning av omhändertagandet. Detta innebär att omhändertagandet inte ska orsaka en större olägenhet än nödvändigt för den omhändertagna (LOB 2 §). Här ingår bland annat en bedömning av både beslutet att omhänderta och hur själva omhändertagandet går till.

3. Polisen måste alltid fatta sina beslut på opartiska och sakliga grunder (RF 1 kap. 9 §). Detta innebär att polisen inte får omhänderta någon enligt LOB endast om de anser att en person är jobbig eller kallar polisen för diverse ting. Ett omhändertagande eller annat ingripande måste alltid grunda sig i lag och uppfylla de krav som lagen ställer. Därtill kan nämnas att karaktären på polisens arbete även kräver att en polisman ska ha något högre tröskel för vad denne får tåla och räkna med vissa störningar under sitt arbete.

Jag kan inte säga något om grunderna för polisens omhändertagande i ditt fall då jag inte vet hela bilden. Om du anser att omhändertagandet gjorts på felaktiga grunder, finns det tyvärr ingen möjlighet att överklaga omhändertagandet till domstol. Detta då ett omhändertagande enligt LOB anses som ett faktiskt handlande. Däremot kan du vända dig till JO (justitieombudsmannen) och anföra besvär mot polisens agerande.

Polisens skyldighet att ta upp anmälan

I polisens uppgifter ingår det bland annat att utreda och beivra brott som hör under allmän åtal (PolisL 2 § punkt 3). I denna bestämmelse innefattas polisens skyldighet att ta emot anmälan om brott utan dröjsmål. Undantag från detta föreligger om anmälan uppträder våldsamt eller försvårar att anmälan tas upp.

Om jag förstår dig rätt blev du omhändertagen enligt LOB den 1 januari och din anmälan upptogs den 2 januari. Anledningen till att din anmälan inte blev upptagen tidigare kan således vara omhändertagandet, vilket faller in under undantaget från polisens skyldighet att uppta en anmälan utan dröjsmål.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare