Livstidsstraff i Sverige

Vad är det för mening med att döma någon till livstids fängelse när ändå ingen sitter inlåst tills de dör alltså livet ut? Har vi i Sverige en egen definition på hur lång en livstid är? I så fall kan väl alla som är över 25 eller 30 år räknas som avlidna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du hur ett livstidsstraff i Sverige fungerar och om det är tidsbestämt?

Allmänt om ett livstidsstraff i Sverige

En person som döms till ett livstids fängelsestraff i Sverige, döms till den strängaste formen av straff som Sverige har. Ett svenskt livstidsstraff som döms ut är inte tidsbestämt, vilket innebär att personen inte vet hur länge den kommer vara frihetsberövad (sitta i fängelse).

Bestämmelser om livstidsstraff finns i Brottsbalken (1962:700). Ett livstidsstraff döms framförallt ut när en person anses gjort sig skyldig till brottet mord. (3 kapitlet 1 § brottsbalken).

Sitter man i fängelse hela livet om man dömts till ett livstidsstraff?

Efter att du avtjänat 10 år i fängelse om du är livstidsdömd har du dock möjligheten att göra en ansökan för att få ett tidsbestämt straff istället. Detta är någonting som prövas och bestäms av tingsrätten och det är även tingsrätten som bestämmer hur många år till du ska sitta i fängelse. Dock får det tidsbestämda straffet inte bestämmas till mindre än 18 år. När man bestämmer om ett livstidsstraff ska omvandlas till ett tidsbestämt straff tar man i beaktning och kollar på hur personen skött sig, men också risken för återfall i brottslighet hos individen.

Vill du läsa mer om fängelsestraff? Mer information finns bland annat på Kriminalvårdens hemsida, den hittar du här

Hoppas svaret gav dig vägledning i din fråga!

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare