Lex Sarah och de anställda

Hej! Vad betyder Lex Sarah exakt och vad innebär det för mig som anställd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Lex Sarah är de bestämmelser som finns i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och socialtjänstlagen. Den reglerar de anställdas skyldighet att rapportera missförhållanden och för arbetsgivaren att efter tagit emot en rapport utreda missförhållandet. 

Som anställd så finns det en rapporteringsskyldighet vid missförhållanden och risker för missförhållanden som drabbar en eller flera enskilda. 

Rapporten ska lämnas till den som bedriver verksamheten och det borde framgå i era rutiner till vem du ska lämna rapporten. 

Bästa hälsningar,

 

Farhad NiroumandRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000