Legala arvsordningen och efterarvsrätt

Hej jag har en fråga om arv.

Mina föräldrar är skilda och jag har växt upp med min mor och styvfar som var gifta.

Styvfadern är död sen 25år och hade inga egna barn.

Nu har min mor gått bort och det är bodelning.

Kommer jag att ärva hela dödsboet eller skall min styvrars släkt ärva halva dödsboet?.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du inte nämner något om testamente förutsätter jag att något sådant inte finns. Jag utgår också från att din mor ärvt din styvfar vid hans bortgång och att delar av kvarlåtenskapen efter din mor ursprungligen tillhört din styvfar, makes arvsrätt återfinns i 3 kap 1 § ÄB. Enligt den legala arvsordningen som regleras i ärvdabalken gäller att dödsboet efter din mor ska delas i två delar, din mors och din styvfars, se 3 kap 2 § ÄB. Du har självklart rätt till den del av arvet som tillfaller din mors dödsbo. Om din mor fler barn delar ni lika på arvet.

När det gäller din styvfars arv ska det tillfalla hans släkt. Då han saknar barn blir det hans föräldrar som ärver, om de inte längre lever ärver hans syskon eller syskonbarn osv. Om ingen av dem lever går arvet tillbaka till din mor och fördelas mellan hennes arvingar. Mer avlägsna släktingar till din styvfar har inte rätt till så kallat efterarv efter din styvfar.

Du ärver alltså kort sagt bara den del som härrör från din mor i hennes dödsbo. Resten tillfaller din styvfars släkt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare