Legala arvsordningen

Jag Jeanette Andersson jag har 2 döttrar

Ärver halvsyskon dom bara undrar. Mvh Jeanette Andersson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fall du skulle gå bort kommer dina döttrar att ärva enligt den legala arvsordningen. Enligt Ärvdabalkens 2 kap. föreskrivs det att dem som är barn (bröstarvingar) i första hand kommer att ärva. Detta innebär att om du inte har utfärdat något testamente alternativt om du har en make som inte är barnens far, kommer dina barn ärva allt.

Syftar du till dina halvsyskon kommer dina barn ärva före likt ovan. Samma gäller om dina döttrar har halvsyskon som inte är dina barn, dvs. dina döttrar kommer att ärva trots detta.

För det fall du vill att åsyftade halvsyskon ska ärva kan du upprätta ett testamente, vilket kommer innebära att dina döttrars arvsrätt inskränks till viss del, och dem kommer därför få mindre i arv. För att upprätta ett sådant testamente hänvisar jag dig till Lawlines Juridiska byrå genom att klicka på fliken "boka tid med jurist" ovan.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare