FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/06/2018

Leder tullen eller polien förundersökningen?

Hej!

Om man som förare blir tagen av den svenka tullen, blir misstänkt för drograttfylla och tas till ett sjukhus för ett blodprov. Hur ser processen ut efter det, vilken myndighet tar över ärendet, tullen eller polisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förundersökning i brottmål kan under vissa förutsättningar ledas av Tullverket.
Enligt 1 § Lag om Tullverkets och Kustbevakningens befogenhet att ingripa mot rattfylleribrott framgår att Tullverket har tilldelats vissa befogenheter för att förhindra, upptäcka och utreda vissa brott enligt lagen om straff för vissa trafikbrott, bland annat vid rattfylleri när föraren intagit narkotika. Tullverket får besluta att inleda en förundersökning beträffande dessa brott. Om saken inte är av enkel beskaffenhet ska ledningen av förundersökningen övertas av en åklagare. (3 § Lag om Tullverkets och Kustbevakningens befogenhet att ingripa mot rattfylleribrott) Denna befogenhet som Tullverket har tilldelats innefattar en rätt att, under samma förutsättningar som polisen, besluta om kroppsvisitation och kroppsbesiktning. (8 § Lag om Tullverkets och Kustbevakningens befogenhet att ingripa mot rattfylleribrott)

Sammanfattningsvis torde förundersökningen ledas av Tullverket i det fall du beskriver, under förutsättning att saken är av enkel beskaffenhet.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare