FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/02/2022

Leder smitning till återkallande av körkort?

Hej!

Det är nämligen så att för cirka ett år sen så körde jag på en kvinna under mörkerkörning på en landsväg, såg henne inte då hon inte bar reflexer. Jag märkte inte att jag körde på en person utan trodde att det var en plogpinne eller dylikt så jag stannade tyvärr inte men märkte bra mycket senare i färden att backspegeln vart intryckt.

Polisen kom en dag senare å höll förhör i polisbilen och nu misstänks jag för smitning och vållande till personskada.

Vad är mest troligt kommer ske? Kan inte bli av med körkortet då hela min yrkeskarriär hänger på det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller så kallas smitning regleras brottet i 5 § trafikbrottslagen. Där framgår det att en vägtrafikant som, med eller utan skuld, haft del i uppkomsten av en trafikolycka och därefter avviker från platsen utan att hjälpa till eller lämna uppgifter till polisen för sig skyldig till avlägsnande från olycksplats ska dömas till böter eller böter eller fängelse i högst sex månader. Gällande körkortet så framgår det av 5 kap. 3 § 2 p. körkortslagen att ett körkort ska återkallas om en körkortshavare gjort sig skyldig till så kallas smitning, om smitningen inte är att betrakta som ringa. Körkortet ska alltså återkallas om en person gjort sig skyldig till en smitning som inte är ringa, dvs marginell eller obetydlig. Huruvida den smitning du gjort dig skyldig till är att betrakta som ringa eller inte är svårt att avgöra utan att känna till samtliga detaljer, men med tanke på att en annan trafikant blev skadad vid olyckstillfället finns det en risk för att smitningen inte är att betrakta som ringa och det finns därmed en risk att körkortet blir indraget.

Vidare, gällande vållande till personskada, framgår det av 3 kap. 8 § brottsbalken, att den som gör sig skyldig till brottet ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet att bedöma som grovt ska personen istället dömas till fängelse i högst fyra år.

Sammanfattningsvis så är det svårt att klart och tydligt säga vad som kommer att hända om du döms för smitning och/eller vållande till kroppsskada. Det är omständigheterna i det enskilda fallet som avgör hur händelserna bedöms och därmed vilket straff som är lämpligt och huruvida körkortet ska återkallas.

Jag hoppas att du, trots mitt något svävande svar, känner att du fått svar på din fråga.

Julia HellquistRådgivare