Leder narkotikabrott alltid till fängelsestraff?

Hamnade i fyllecell två gånger ganska tätt inpå varann varav jag hade ca 1g kokain i fickan ena gången. Erkände allt direkt på första förhöret gentemot strafföreläggande. Det jag erkände var eget bruk och till ringa narkotikabrott. Senare får jag hem ett brev om att åtal ang. ringa brott avslutas och istället öppnas åtal för normalgraden. Frågan är kommer jag få fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om du kommer att hamna i fängelse på grund av att du har blivit påkommen med 1g kokain. För att besvara din fråga, använder vi oss av Narkotikastrafflagen (NSL) och Brottsbalken (BrB)

Rubricering av narkotikabrottet

Att utan tillåtelse inneha 1g kokain för eget bruk är inte tillåtet i svensk lag (1 § p. 6 NSL). Det finns flera olika typer av narkotikabrott, exempelvis i graden ringa, normalgrad, grovt och synnerligen grovt. När domstolen gör en bedömning gällande vad rubriceringen i det aktuella fallet blir beaktas flera omständigheter. Gällande ringa, brukar hänsyn exempelvis tas till narkotikans art. Där brukar exempelvis amfetamin anses som mindre farligt, medan kokain och heroin ses som mer allvarligt. En annan aspekt är mängden narkotika du haft på dig (2 § NSL). Övriga omständigheter i det specifika fallet ska också vägas in och sedan görs en samlad bedömning angående  faställandet av rubriceringen (NJA 2011 s. 357). För att du ska bli fälld för narkotikabrott förutsätts vidare att du har haft uppsåt.

Det abstrakta straffvärdet

Om man läser de olika typerna av narkotikabrotten som nämnts ovan, ser man dessutom att påföljderna är olika. Straffskalan för ringa narkotikabrott är nämligen böter - fängelse i högst sex månader (2 § NSL). Straffskalan för narkotikabrott av normalgraden är istället fängelse i högst tre år (1 § 2 st. NSL). Värt att nämna är dock att dessa straffskalor endast utgör det abstrakta straffvärdet. Domstolen har dels rätt att frångå denna straffskala, dels rätt att fastställa den konkreta påföljden i det enskilda fallet. Rätten ska exempelvis ha i åtanke alla relevanta omständigheter i ditt fall, både de som exempelvis talar för fängelse (och i så fall hur länge) men även emot (29-30 kap. BrB). Vi kan alltså inte säga att du kommer/inte kommer få fängelse. Det är upp till rätten att bestämma efter en samlad bedömning om nu åtal har väckts.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare