FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/10/2019

Lawline besvarar inte skoluppgifter!

Hej detta var två klurig instuderingsfråga som jag inte förstår: hur skulle en sådan situation lösas?

Fall 1: En blåsig oktobernatt dör Albin. Han efterlämnade änkan Beatrice och deras gemensamma son Carl, 29 år. Beatrice har dottern Donna, 32 år, från ett tidigare äktenskap. Dottern har under hela sin uppväxt bott hos Albin och Beatrice. Vid arvskiftet framkommer till Beatrices bestörtning att Albin har ytterligare ett barn, sonen Erik, som bara är 2 år gammal. Albin har vid tidpunkten för dödsfallet enskild egendom om 700 000 kronor och giftorättsgods för 600 000 kronor samt skulder på 300 000 kronor. Beatrice har enskild egendom om 400 000 kronor och giftorättsgods uppgående till 100 000 kronor. Hon är skuldfri. Carl har tack vare en givmild mormor egendom om 1,5 miljoner kronor. Fördela egendomen beloppsmässigt. Samtliga dödsbodelägare vill ha maximal utdelning.

Fall 2 : Azra och Anders har sedan många år varit sammanboende. Anders enda släkting är brorsonen Anton. När Azra på sin 40-årsdag ordnat en fest för sin släkt överraskar Anders henne med ett testamente av vilket det framgår att hon ska få all hans egendom, det vill säga hans blygsamma banktillgodohavanden och den bostadsrättslägenhet som han för en tid sedan ärvt av sina föräldrar. Anders vet att ett testamente måste bevittnas och ber under middagen Azras syster och svåger att bevittna handlingen. Inte långt senare avlider Anders. Brorsonen Anton blir upprörd när han får kännedom om testamentet och menar att de

Lawline svarar

Hej! Tack för visat intresse för Lawline.

Lawline är inte bara en juristbyrå. Lawline har också ett stort gäng vassa juriststudenter som vill hjälpa privatpersoner och företag med deras juridiska frågor på en ideell basis. Dessvärre omfattar detta inte skoluppgifter.

Ett tips är dock att titta i lagtext - där kan du hitta svar på många av dina frågor. Lawline har även en oerhört omfattande bas med tusentals besvarade frågor, där kan du också hitta vägledning.

Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Sabrina CuranRådgivare