FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/04/2018

Lawline besvarar inte skoluppgifter

behöver hjälp med en uppgift.

Göra en kort rättsutredning och reda ut: Vilket eller vilka brott kan Ronny ha begått, vilka bevis finns och av göra vilken påföljd som kan vara aktuell i händelse av en fällande dom. motiverar dina svar och anger lagstöd

Radovan, som har en skuld till Franke, vägrar att betala skulden eftersom han anser att räntan är på tok för hög. Franke ilsknar till och skickar sin kompis Ronny till Radovans bostad. Denne ringer på och Radovan släpper in honom. De dricker kaffe i Ikea-soffan och pratar om sporten och plötsligt uppfattar Radovan att det blir "Dålig stämning". Den dåliga stämningen beror på att Ronny har placerat en revolver på soffbordet och förklarar för Franke har tröttnat på att vänta på sina pengar. På vägen ut tar han med sig Radovans hund, Bostonterrier Milo.

Radovan kastar sig över telefonen i samma stund som dörren går igen. Han ringer polisen och berättar vad som hänt. Polisen griper Ronny som är känd hos polisen sedan tidigare. Han erkänner att han har druckit kaffe hos Radovan samt pratat om skulden och att han har visat upp sin revolver – en soft airgun som han hade köpt på Hobbex. Han nekar till att ha hotat Radovan

Någon hund påstår han sig inte känna till. Polisen anhåller Ronny och vid en husrannsakan hittar de mycket riktigt en revolver som drivs med kolsyra, samt hunden Milo som är utelåst på balkongen. Då ändrar sig Ronny och säger att han har fått låna hunden och tänkt lämna tillbaka den när Radovan betalat sin skuld

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag tolkar din fråga som en skoluppgift kan vi inte besvara den. Lawline har som policy att vi inte besvarar skoluppgifter. Du bör hitta svaret i kurslitteraturen och eventuella föreläsningsanteckningar. Om du har kurskamrater är ett tips att ni tillsammans sitter och diskuterar uppgiften.

Hoppas du kan lösa uppgiften och lycka till!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare