FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2016

Latent skatt vid bodelning av bostad

Hej,

Jag och min sambo ska separeras och han vill köpa ut mig från bostaden.

Vi båda står på bostaden och lånet.

Vi köpte bostaden för 1 395 000 varav 210 000 kr var kontant insats där vi la in 105 000 kr var.

Lånen hos banken för nuvarande ser ut så här:

80 000 :- rörlig

379 800 :- fast Ränta: 2,97% 2016-12-14

783 000 :- fast Ränta: 3,27% 2017-12-14

Total ränta som vi kom fram till som vi måste betala eftersom vi båda ska byta bank är 28 400kr.

Bostaden är idag värderad till 2 400 000 kr.

Jag och min sambo ska göra en bodelning och han ska köpa ut mig så snart som möjligt.

Vi vill veta exakt hur mycket han ska betala mig efter att han har tagit över lånet utifrån marknadsvärdet idag.

Ska jag betala vinst skatt till honom då vi gör en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (IL) är en bodelning är skattefri. Däremot skall hänsyn tas till den latenta skatten eftersom sambon som övertar bostaden övertar även den andra partens skatteskuld därför måste kompenseras för denna framtida skuld. En hypotetisk försäljning och beräkning av kapitalvinst skall göras för att kunna få fram den latenta skulden.

Kapitalvinsten räknas ut enligt 44 kap. 13 § IL som följande:
Försäljningspris, vilket blir marknadsvärdet 2,4 mkr
Minus andra kostnader t.ex. räntekostnader 28 400 kr (42 kap. 1 § 2 st. IL).
Minus omkostnadsbeloppet 1 395 000 kr (44 kap. 14 § IL)

I omkostnadsbeloppet ska det egentligen även ingår andra kostnader såsom förbättringskostnader, vilket jag har inte tagit med här eftersom jag inte känner till om ni har några. Se 45 kap. och 46 kap. IL för detaljerad information om vad räknas in i omkostnadsbeloppet för fastigheter respektive bostadsrätter.

Från detta dras av 22 % för latent skatt. Därefter delas summan i två delar för att motsvarar din ägandeandel och din sambos ägandeandel. Skillnaden mellan din del och lånet som sambon övertar blir beloppet som han ska betala dig.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare