FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/06/2013

Läser rätten förundersökningsprotokollet?

Hej Inför en huvudförhandling i tingsrätten, läser nämndemän och domare förundersökningsprotokollet? Har varit på en rättegång där det verkar som att dessa människor inte hade en aning om vad som hade hänt. T.ex. att vittnen ändrade sina berättelser och att saker inte stämde överens.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Förundersökningsprotokollet lämnas in till rätten i samband med åtalet enligt Rättegångsbalken (RB) 45 kap 7 § https://lagen.nu/1942:740#K45P7S1. Bara för att protokollet lämnas in till rätten blir det dock inte processmaterial. Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. Rätten brukar dock inte läsa förundersökningsprotokollet innan förhandlingen. Om vittnen avviker från vad de tidigare sagt under förhör får åklagaren hänvisa till förundersökningsprotokollet som då blir processmaterial RB 36 kap 16 § 2 st https://lagen.nu/1942:740#K36P16S1.

Vänligen Lovisa

Lovisa HedlundRådgivare