Läsa och svara på flickvännens meddelanden - olagligt?

Hej jag har en fråga som gäller olovlig läsning av meddelanden på messenger bland annat.

Det är så att vår dotter har haft en ganska stormigt förhållande med sin kille, och vi har väl tyckt att saker och ting runt deras förhållande ibland verkar lite konstiga. Vi har därför ibland skrivit privat till henne på messenger om hur hon mår och hur läget är i deras relation och om allt är som det ska osv.

Det visar sig nu att vår dotters pojkvän har tagit sig friheten att läsa dessa meddelanden och även svarat på dessa meddelanden som att det var vår dotter som skrev till oss.Detta känns absolut inte ok för oss då han gjort detta utan vår dotters vetskap. Får man verkligen göra så här?.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Är det olagligt att läsa någons meddelanden?

Precis som ni har misstänkt är pojkvännens sätt att agera inte okej. Att han läser hennes meddelanden utgör brottet dataintrång (4 kap. 9 c § st. 1 brottsbalken). Genom att gå in på hennes telefon har han berett sig tillgång till uppgift som är avsedd för automatiserad behandling (dvs meddelandena på messenger). Eftersom er dotter inte har känt till detta har det skett olovligen.

Är det olagligt att han besvarat meddelanden?

Att han besvarat meddelanden och därmed utgett sig för att vara henne skulle kunna innebära att pojkvännen gjort sig skyldig till brottet olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6 b § brottsbalken). Eftersom han har svarat från hennes telefon får hennes namn/telefonnummer/e-post etc att verka som att hon har besvarat era meddelanden. Detta innebär att ni sammantaget har trott att det är er dotter som svarat. Att dessa uppgifter lett er till att tro att det är er dotter har svarat innebär att kraven för olovlig identitetsanvändning ska vara uppfyllda (prop. 2015/16:150 s. 28 f.).

Förhoppningsvis ger detta er lite mer kunskap om vad det är som pojkvännen håller på med och att detta kanske kan bidra till hur ni ska hantera situationen i framtiden.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare