FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/10/2016

Låneförbudsregler

Hej!

Jag har ett aktiebolag (AB1) som är igång och rullar. Aktiebolag (AB1) har en stabil likviditet med kontinuerliga intäkter. Nu är det så att jag har startat upp ett nytt aktiebolag (AB2) som jag vill låna ut 100 000 till från mitt aktiebolag (AB1). Företagen har inget med varandra att göra. Det enda som aktiebolag (AB1) och aktiebolag (AB2) har gemensamt är att jag är delägare och sitter i styrelsen i båda företagen.

Min fråga:

Kan jag låna ut pengar från mitt aktiebolag (AB1) till mitt nya aktiebolag (AB2)?

Är det något som förhindrar mig att göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Först och främst är det Aktiebolagslag (ABL) som tillämpas i och med att det rör sig om två aktiebolag. Låneförbudet som idag återfinns i 21 Kap. 1 § Aktiebolagslagen (2005:551) (ABL) innebär kortfattat ett förbud för aktiebolag att lämna penninglån till den som äger aktier, är styrelseledamot eller verkställande direktör i bolaget eller annat bolag inom samma koncern. Detta förbud träffar även närstående till dessa personer, den så kallade släktkatalogen, som innefattar bland annat make, föräldrar, morföräldrar, styvföräldrar, barn, barnbarn samt sambo. Lån får inte heller lämnas till annat bolag som aktieägaren själv eller tillsammans med någon närstående har ett bestämmande inflytande över.

I 21 kap. 2 § ABL regleras undantag från de generella låneförbuden. Är det så att penninglånet endast kommer ske för affärsmässigt ändamål? I sådana fall kan undantagsregeln i 21:2 p. 3 användas,. Denna regel anger att det är okej att lämna penninglån om lånet är avsett uteslutande för gäldenärens (alltså AB2) rörelse och bolaget lämnar lånet av rent affärsmässiga skäl. Här har det klarlagts att affärsmässigheten ska bedömas utifrån det långivande bolagets intressen. Det lån som AB1 lämnar till AB2 ska alltså vara ägnat att direkt eller indirekt främja den verksamhet som bolaget bedriver (alltså AB1). Lånet måste uteslutande vara avsett för AB2s rörelse.

Sammanfattningsvis råder ett generellt låneförbud i 21 kap. 1 § ABL. Det finns dock undantag från dessa förbud. Dessa undantag går att hitta i 21 kap. 2 § ABL. I och med att jag inte vet exakt vad företagen sysslar med kan jag inte avgöra om undantagsregeln till fullo kan tillämpas.

Hoppas detta redde ut eventuella oklarheter.

John EdgrenRådgivare