FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga02/07/2016

Låna ut kreditkort till 16-åring

Är det tillåtet att låna ut kreditkort med kod till minderårigt barn (16 år)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om det föreligger samtycke hos den som lånar ut kortet till 16-åringen är svaret ja, det är tillåtet.

Detta är en form av avtal. Avtal är giltiga både i skriftlig och muntlig form. Jag skulle dock rekommendera att avtala om en summa- och/eller tidsgräns avseende hur stor summa pengar 16-åringen får spendera samt hur lång tid hen får inneha kortet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare