Lån till sambo

Hej.

Jag och min sambo har separerat. Vi äger 50/50 av en bostadsrätt.

För 1,5 år sedan totalrenoverade vi lägenheten och det var han som betalade allt för renoveringen. (Ca. 180.000:-)

Vi skrev aldrig några papper på det eller något skuldebrev.

Nu när vi säljer lägenheten, har han då rätt att "få tillbaka" 50% av de pengar han gick in med för renoveringen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga blir i så fall om din sambos insats skulle bli att anse som ett lån till dig. Huvudregeln är den att det är den som hävdar att den utgivit ett lån som har bevisbördan för att kunna visa att så är fallet och detta måste då ske genom att han kan visa en fordring eller liknande. Annars finns det ingen "generell" skyldighet för en sambo att ersätta den andra.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare