FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev10/02/2022

Lån till aktiebolag genom skuldebrev; finns förfallodag och kan jag kräva tillbaka hela beloppet?

Hej! Jag har lånat ut pengar till ett aktiebolag. I skuldebrevet finns inget förfallodatum inskrivet, bara ränta, amortering varje månad, samt startdatum. Kan jag säga upp lånet? Jag är orolig att företaget går i konkurs, och vill ha tillbaka mina pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du har lånat pengar till ett aktiebolag genom ett skuldebrev. I skuldebrevet finns avtalad amorteringsplan varje månad, ränta samt startdatum. Du är nu orolig för att bolaget går i konkurs och vill få tillbaka dina pengar innan en eventuell konkurs sker.

Det finns ett avtalat förfallodatum genom den avtalade amorteringen

Finns det ingen avtalad förfallodag måste bolaget betala tillbaka skulden när du kräver det (1 kap. 5 § skuldebrevslagen). För att inte hamna i dröjsmål måste bolaget betala i omedelbar anslutning till ditt krav (NJA 1991 s. 217).

Min uppfattning är dock att ni har en "underförstådd" förfallodag genom den avtalade amorteringen, eftersom där anges när betalning ska ske. Eftersom ni har en avtalad förfallodag genom amorteringsplanen gäller inte det i stycket ovan om 1 kap. 5 § skuldebrevslagen

Verkan av ett avtalat förfallodatum

Genom den avtalade amorteringen har ni alltså i praktiken avtalat förfallodatum. Varje enskild amortering enligt avtalet utgör då en egen förfallodag. Innan varje förfallodag – dvs. dag för amortering – behöver bolaget inte betala och du har inte rätt att kräva betalning.

En allmängiltig princip är att avtal ska hållas. Den avtalade amorteringsplanen ska därför följas och du har inte rätt att kräva återbetalning på hela beloppet – såvida inte bolaget självmant går med på det.

Vad kan du göra?

Hävning av avtalet?

Eftersom avtalet ska följas blir det svårt att kräva full betalning av hela beloppet i förtid. Hävning av hela avtalet kan komma på tal vid grova kontraktsbrott från bolagets sida, vilket inte verkar föreligga här.

Om amortering inte sker enligt plan – ansök om betalningsföreläggande genom Kronofogden

Om bolaget inte betalar en eller flera amorteringar enligt plan kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. En förutsättning är att amorteringen inte betalats i tid, dvs. är förfallen (2 § betalningsföreläggandelagen).

Genom ett betalningsföreläggande får du bolagets skuld gentemot dig fastställd, vilket ligger till grund för att Kronofogdemyndigheten vidare kan hjälpa dig att driva in dina pengar.

Du kan läsa mer om samt ansöka om betalningsföreläggande på Kronofogdemyndighetens hemsida här.

Överlåta skuldebrevet

Ett överhängande problem i ditt fall är att du befarar att bolaget kan gå i konkurs. I sådant fall riskerar du att inte få tillbaka dina pengar. En lösning på detta – för att komma bort från problemet – är att överlåta skuldebrevet, dvs. sälja det helt enkelt. Skuldebrev är egendom som fritt kan överlåtas av dig som borgenär. Säljer du skuldebrevet till någon annan är det denne som får försöka driva in skulden från bolaget och "sitter på risken" att bolaget går i konkurs.

Sammanfattning

Genom er avtalade amortering har ni avtalat om förfallodatum. Principen om att avtal ska hållas gör det svårt för dig att kräva något som går utöver avtalet, exempelvis krav på betalning av hela lånebeloppet, såvida inte bolaget självmant går med på det.

Om bolaget inte betalar en amortering i tid bör du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få skulden fastställd.

För att bli av med problemet kring bolagets eventuella återbetalningsförmåga kan du även överlåta skuldebrevet till någon annan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Hör gärna av dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare