Lån på nätet - bedrägeri

Jag provade att få ett lån på nätet då jag har svårt att få lån via bank. Nu har jag krävts på pengar i flera omgångar. Blivit lovad lånet men behöver betala mer hela tiden och nu har jag inte råd att betala det sista för att avbryta det hela. Då hotar han med att lägga ut mitt namn och min bild i tidningen och att mitt konto på min bank kommer att låsas till det är betalt. Vad gör jag?? Han säger att jag redan är polisanmäld och att min bank kommer att involveras då jag ej betalat 9500 kr och påstår att jag är medarbetare till andra som jobbar med lån på nätet. Nu ska jag betala 4200 kr för att avsluta mitt konto, annars kommer jag alltså i tidningen.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det låter som att du antingen har kommit i kontakt med en mycket oseriös långivare eller att det är tal om bedrägeri. Utifrån din redogörelse låter det nästan som det senare, d.v.s bedrägeri. Jag föreslår att du inte betalar något till denna "långivare", kontaktar din bank för att höra om något har dragits från ditt konto samt kontaktar polisen. Med största sannolikhet kommer varken din bild hamna i tidningen eller ditt bankkonto att frysas.

Hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Måns HellbergRådgivare