Lån och kontantinsats vid separation

Hej!

Jag och min sambo köpte ett hus för 2,8 miljoner. Vi har gemensamma lån på 2,2 miljoner som vi amorterar på. Min sambo hade sålt en bostadsrätt och lade därför 600k i kontantinsats och 200k till renoveringskontot. Vi har därefter tagit ett gemensamt renoveringslån om 300k med amorteringskrav. Vi har inget skrivet mellan oss. Hur blir det vid en ev separation? Hur är mest rättvist att göra?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Om ni båda står som låntagare på de lån som ni har är ni solidariskt ansvariga för lånen. Solidariskt ansvar innebär att låntagarna, i detta fall du och din sambo, svarar "alla för en och en för alla". Detta innebär att borgenären, det vill säga långivaren, kan rikta krav på betalning till vem den vill av de som är solidariskt ansvariga. Detta förhållande ändras inte vid en eventuell separation.

Jag tolkar det som att du funderar på vad som är bäst att göra för att fördelningen ska bli rättvis vid en eventuell separation med tanken på att din sambo satsat mer medel än vad du har gjort. Ett alternativ är att upprätta ett skuldebrev. Ett annat alternativ är att upprätta ett avtal om procentuell fördelning av lånen. Om du känner att ni behöver hjälp med att utforma ett avtal för just er situation för att få till en rättvis fördelning samt för att undvika eventuella tvister, kan ni alltid kontakta Lawlines juristbyrå.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare