Lån mellan privatpersoner utan skuldbrev.

Lån mellan privatpersoner utan skuldebrev. Enbart ord mot ord samt kontoutdrag finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte några uttryckliga regler för lån mellan privatpersoner. Istället utgår rättsväsendet från allmänna principer. Utgångspunkten är att avtalsfrihet alltid gäller och ett ingånget avtal ska hållas. En avgörande fråga är om privatpersonerna har ingått ett låneavtal eller om det handlar om en gåva. Förutsatt att de två parterna inte har skrivit något avtal, skuldebrev eller liknande angående de utlånade pengarna, är det svårt att bevisa att det handlar om lån. Även om man, med hjälp av ett kontoutdrag, kan bevisa att pengar gått från ett konto till ett annat konto, måste man även styrka att det var fråga om ett lån och inte en gåva.

Man behöver inte ha ett skuldebrev för att kunna kräva tillbaka pengarna från den andra personen. Avtal kan också slutas genom att den ena parten muntligen godtar pengarna eller genom att denne faktiskt tar emot dem.

Det finns två olika alternativ för dig (om det kan antas att du är den ena parten) att kunna kräva ut pengarna från den andra parten, om han eller hon inte frivilligt betalar tillbaka pengarna till dig.

Det ena alternativet är att du ansöker om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (KFM) enligt 2 § första stycket lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (hädanefter förkortad BfL). Observera dock att ditt betalningskrav först måste ha förfallit till betalning. Ansökan skickas till KFM med begäran om att den andra personen ska betala tillbaka pengarna som du har lånat ut honom/henne. Efter att KFM har granskat ansökan kommer myndigheten att låta den andra personen säga om han eller hon bestrider ditt krav eller inte (25 § BfL).

Om den andra parten inte bestrider din ansökan i tid kommer KFM att meddela ett utslag. Det innebär att KFM fastställer att du har ett krav på den andra personen (42 § BfL). Därefter kommer KFM att verkställa utslaget i enlighet med 2 kap. 1 § tredje stycket utsökningsbalken.

Om den andra parten bestrider din ansökan så blir det inget utslag. Istället finns en möjlighet att begära att din ansökan lämnas över till tingsrätten (33§ BfL). Om du inte begär att KFM skickar ärendet till tingsrätten i tid så kommer KFM att avskriva din ansökan (37§ BfL). Det innebär inte att du har förlorat ditt krav. Du kan ansöka på nytt om du vill. Om den andra parten bestrider din ansökan måste du hitta ett annat alternativ.

Det andra alternativet är att du väcker talan vid den tingsrätt vars upptagningsområde omfattar den ort där motparten var folkbokförd den 1 november föregående år. Det gör du genom att ansöka om stämning enligt 42 kap. 1 § rättegångsbalken. Om domstolen dömer till din fördel och den andra parten inte överklagar domen så kan du ta den och ansöka att KFM utmäter hans eller hennes egendom, se 2 kap. 1 § och 3 kap. 1 § första stycket första punkten utsökningsbalken.

Det största problemet i det här fallet är att bevisa att du har lånat ut pengar till den andra parten. Det är nämligen i princip du som i en domstolsprocess måste bevisa att du har ett krav. I Sverige råder fri bevisföring, vilket i princip innebär att du kan ta in allt som är relevant för att bevisa att du har lånat ut pengar till den andra parten. Exempel på bevis kan vara kontoutdrag och din egna redogörelse som part. Det viktiga här är att övertyga domstolen om att din uppfattning är rätt.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Galina KrastevaRådgivare