Lån - får inte tillbaka pengarna

Jag har lånat ut en viss summa pengar till en vän, närmare bestämt 2500kr. Nu har det blivit så att han inte skickar tillbaka pengarna och han vägrar svara mig när jag försöker nå han.

Jag har inte ett ordentligt avtal på detta här men jag har en konversation via facebook med han där allt står hur mycket och när han skulle betala tillbaka samt sparade kontoutdrag när alla pengar är skickade.

Så min fråga är kan man göra något åt detta via kronofogden eller något juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inledningsvis kan sägas att avtalet är bindande. Det finns inga krav på att det måste vara i någon viss form eller liknande. För att få hjälp av "staten" med att få tillbaka pengarna kan du antingen väcka talan i domstol eller ansöka om ett betalningsföreläggande för att på något av dom sätten få det juridiskt fastställt att skulden existerar. När det är klart kan du enkelt få hjälp av kronofogden att få skulden utmätt.

Det billigaste och enklaste alternativet (och snabbaste om inte din vän bestrider skulden) är att ansöka o ett betalningsföreläggande. Här, på kronofogdens hemsida, finns information om hur du går till väga och dom nödvändiga blanketterna för ansökan.

Lawline RådgivareRådgivare