Lagstridig arbetsgivare

Hej!

Jag och min kollega tillsammans med några fler i företaget vi jobbar i blev i november varslade för att det skulle ske ändringar i transporter och så vidare. Sen nu i Januari fick vi reda på att jag skulle få behålla en tjänst, men inte min kollega som är en tjej. Så hon fick en muntlig uppsägning av honom då den 4 januari, och skulle bara få jobba månaden ut (ca 3veckor då), fast hon jobbat åt våran arbetsgivare i över 2 år så har jag läst att hon ska iaf ha 2 månader uppsägning. Men hon har ännu inte fått något skriftligt papper om just uppsägningen, som jag också läst mig till att enligt lag ska den vara skriftlig samt överlämnas personligen av våran chef. Han säger upp henne på grund av ett sms som hon skickade till honom för ca 1år sedan om att hon nog inte skulle klara av att köra ett extrajobb inom honom vi jobbar åt, men har ändå kört detta extra under året, och har även sagt att det funkade utan problem då hon testade att köra detta själv. Men han bryr sig inte alls så idag får hon inte komma till jobbet och får inget betalt så hon är mycket bekymrad. Jag har även påpekat allt detta för honom men han bryr sig inte ändå, han struntar i allt som står i lagboken om uppsägning. Kan vi gå vidare med detta på något sätt? Då även han sa till mig att jag kunde skita i att komma till jobbet om jag pratade med en advokat. Hoppas det inte blev för rörigt!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. En giltig uppsägning kräver saklig grund. Saklig grund anses inte föreligga om arbetsgivaren inte uppfyllt sin omplaceringsskyldighet. Inte heller är det saklig grund om uppsägningen grundar sig på att företaget, verksamheten eller delar av verksamheten övergår till annan (7 § 2 och 3 st. lagen om anställningsskydd). Vad som annars utgör saklig grund, beror mycket på omständigheterna i varje fall. Klart är att en uppsägning kan ske antingen på grund av personliga skäl eller på grund av arbetsbrist. Om uppsägningen är av personliga skäl, får uppsägningen inte grunda sig på omständigheter som varit kända för arbetsgivaren i mer än två månader (7 § 4 st.). Har arbetsgivaren exempelvis anmärkt något för ett år sedan, får inte detta som huvudregel vara motivet till uppsägningen. Emellertid får sådant som är mer än två månader gammalt för arbetsgivaren, gälla som uppsägningsgrund om tidsöverdraget berott på arbetsgivaren på arbetstagarens begäran dröjt med underrättelsen eller uppsägningen eller om synnerliga skäl finns. Detta undantag tycks inte vara tillämpligt i ditt fall.

En uppsägning från arbetsgivarens sida måste vara skriftlig (8 § 1 st) och lämnas till arbetstagaren personligen (eller i andra hand sändas i rekommenderat brev), 10 § 1 st. Vad gäller uppsägningstiden, så är den två månader om arbetstagaren arbetat i minst två år för arbetsgivaren (11 § 2 st). Det är anmärkningsvärt att din arbetsgivare ställer sig likgiltig till att följa lagens bestämmelser. Försummar arbetsgivaren att iaktta lagens regler och säger upp utan saklig grund eller bryter mot andra bestämmelser, kan du som arbetstagare i domstol kräva ett större skadestånd. Det jag kan rekommendera dig att göra är att vända dig till facket och därigenom få vägledning. I annat fall kan du på egen hand stämma arbetsgivaren vid domstol. Dock tar du en ekonomisk risk om inte facket hjälper dig.

Katarina AnderssonRådgivare