Lagstadgad skyldighet att uppge vem som kört ens bil​?

Var i lagen kan jag läsa om att någon kört min bil och kört för fort och att jag som passagerare enligt lag är skyldig att uppge körarens namn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

I dagsläget finns i svensk lag inte någon lagstadgad skyldighet att uppge vem som kört ens bil (eller annat fordon) vid en viss tidpunkt. Således finns det inte någon lag som föreskriver en sådan skyldighet och inte heller något straffansvar för när man vägrar uppge detsamma. Detta gäller oavsett om någon kört för fort med din bil och då fångats av en trafiksäkerhetskamera.

Det finns närliggande bestämmelser i t.ex. 23 kap. 6 § rättegångsbalken som reglerar det faktum att polisen får hålla förhör med personer som kan antas lämna relevanta uppgifter under förundersökningen, och 8 § förundersökningskungörelsen, som behandlar att sådana uppgifter även får inhämtas skriftligt. Men det är inte bestämmelser som gör gällande att du måste uppge vem föraren var, utan endast hänvisningar för att påvisa att polisen har rätt att inhämta sådana uppgifter från dig.

I Sverige har vi ett föraransvar vid trafikbrott vilket betyder att det bara är föraren som blir ansvarig. Det finns heller inte någon skyldighet för ägaren att ange föraren.

Enligt 1 kap 1 § brottsbalken så är brott en gärning beskriven i brottsbalken eller i annan lag eller författning och "för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet." Detta förklarar den s.k. legalitetsprincipen som enkelt kan förklaras som inget straff utan stöd i lag.

Hoppas detta besvarar din fråga.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa in till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare