Laglottens storlek

Vi är gifta och har två gemensamma barn. Maken har ett barn sedan tidigare. Vi har ett testamente som förordar att vi ärver varandra, och att särkullbarnet enbart har rätt till sin laglott. Vi äger hälften var av ett hus värt 1,2 miljoner kronor, samt har tillgångar (pengar på ett gemensamt bankkonto samt egna bankkonton) till ett värde av totalt 2 miljoner kronor. Hur stor del (i kronor) utgör i detta fall särkullbarnets andel, dvs. laglotten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett barns laglott är en halv arvslott. Då det verkar finnas 3 barn sammanlagt är särkullbarnets laglott lika med 1/6 av den totala kvarlåtenskapen efter föräldern. Arvslotten som barnet delar med de två andra barnen är 1/3 och hälften av det blir 1/6.

Du säger att ni ihop har egendom till ett värde av 3,2 miljoner kr (1,2+2). Hälften av detta blir alltså 1600 000 kr, det är din makes andel. 1/3 av den andelen är ca 530 000 kr och det blir din makes barns arvslott. Laglotten är som sagt hälften av arvslotten och blir alltså lite mer än 260 000 kr.

Notera dock att svaret på din fråga blir annorlunda ifall du och din make har olika mycket pengar på era privata bankkonton. Det viktiga att komma ihåg är att särkullbarnets laglott är hälften av 1/3 av det som lämnas efter förälderns (din makes) död.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare