Laglott och testamente

Min fru får allt vid en bodelning genom att vi har ett äktenskapsförord som styr detta. Om hon dör har hon testamenterat allt till mig. Hur stor del blir laglotten av det totala boet utifrån detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur stor är laglotten

Laglotten är bröstarvingars (den avlidnas barn) rätt till att få hälften av sin arvslott (7 kap. 1 § Ärvdabalken) (ÄB). Som förälder kan man därmed inskränka sina barns arvsrätt till hälften. Arvslotten är den del som arvingar har rätt att ärva om det inte skulle finnas något testamente. Storleken på arvslotten beror på antalet arvingar.

Laglott och testamente

Laglotten går inte att testamentera bort och den delen av testamentet som inskränker laglotten är ogiltig. Om du och din fru har gemensamma barn har de rätt till varsin laglott. Om din fru har barn som inte är era gemensamma (så kallade särkullbarn) så har de också rätt till sin laglott från din fru, oavsett vad som står i testamentet. Bröstarvingar måste påkalla jämkning av testamentet inom sex månader från då de blev delgivna testamentet (7 kap. 3 § ÄB) för att behålla sin rätt till laglotten.

Om din fru går bort innan dig kommer du ärva innan era gemensamma bröstarvingar (3 kap. 1 § ÄB). Alltså kommer era gemensamma barn inte att ärva sin laglott förrän du också avlider. Detta kallas efterarvsrätten. Om din fru däremot har särkullbarn så kan de ta ut sin laglott direkt när hon avlider om de vill (3 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Elin AndrénRådgivare