Laglott för gemensamma barn

Hej skulle bara fråga om rätt o fel jag är gift med en gubbe har varit det i 40 år han har en syster som bor med en man hon har tre barn med en annan man hon gör testamentet efter pappan som dog för tre månader sedan vi fick hem ett papper att han ger allt till hustrun kan man ta ut sin laglott tidigare eller måste man vänta tills mamman är borta med?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om "hustrun" och din makes mamma är samma person så stämmer det att ni inte får ut laglotten förrän hon har gått bort. Som efterlevande make får man nämligen som utgångspunkt hela den avlidnes kvarlåtenskap, dvs även gemensamma barns arv. Då måste de gemensamma barnen, dvs. din man och hans syster vänta på sina laglotter till mammans bortgång.

Däremot får inte den efterlevande maken laglotter som tillhör barn som bara är den avlidnes. Så om pappan har barn som han inte fått med den efterlevande hustrun kan de få sina laglotter direkt.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Franziska BrüggemannRådgivare