FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/11/2017

Lagligt för 18 åring att föra in alkohol i Sverige

Hej,

jag är en elev som studerar andra året på gymnasiet. I uppgift har jag fått att ställa en juridisk fråga till en jurist. Själv studerar jag juridik och undrar följande:

Varför är åldersgränsen för inköp av alkohol 20år på Systemet men inte på restaurangen (där den är 18år)?

Får man som 18-åring köpa alkoholhaltiga drycker i t ex Danmark, där det är tillåtet, och sedan ta med dem in i Sverige? Gäller samma sak om man är dansk och bara 18 år?

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din.

Det finns många olika skäl till varför alkohol har en 20-årsgräns på systembolag, men inte ute på krogen.

I förarbeten till alkohollagen har detta motiveras två skäl. Det första är att langningen mellan vänner skulle vara vanligt förekommande då personer som är 18 år oftast har vänner som är födda samma år men dock ännu inte har fyllt år. Allmänt skulle langningen krypa ner i åldrarna då yngre personer får tillgång till alkohol.

Det andra skälet är att det på resturanger finns personal som har ansvar för att inte server personer som är för berusade. Den kontrollen finns inte då någon köper alkohol och sedan konsumerar den hemma.

En person måste vara 20 år för att föra in alkohol i Sverige. Det är alltså inte tillåtet för en 18-åring att föra in alkohol i landet och detsamma gäller även en dansk medborgare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du har några ytterligare frågor ber jag dig att skriva till oss igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare