Lagligt att spela in mobilsamtal och dela innehållet med tredje part?

om en privatperson spelar in ett samtal med mobilen, utan att tala om det. Men spelar upp det för tredje part, och tredje part för det vidare utan den inspelades vetskap. Är det lagligt att göra så

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som huvudregel är inspelning av samtal olagligt såvida samtliga personer som spelas in, inte är medvetna om handlingen. Handlingen är ett brott enligt 4 kap 9a § Brottsbalken som kallas för olovlig avlyssning. Om personen som har spelat in samtalet har själv deltagit i det inspelade samtalet, kan inte brottet aktualiseras eftersom det är tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Det finns ingen skyldighet för personen att upplysa den andra parten om inspelningen.

Brottsbalken hindar inte heller att inspelningen spelas upp för tredje part. Dock beroende på inspelningens innehåll, kan annan lagstiftning såsom upphovsrättslagen eller dataskyddsförordningen (GDPR) , kunna hindra ett sådant förfarande.

Med vänliga hälsningar,

Megi XukthiRådgivare