FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/01/2023

Lägga ut ljud från förhandling bakom stängda dörrar?

Hej Är det lov att lägga ut inspelat ljud från egen förhandling med stängda dörrar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att sekretess råder för uppgifter i ljud-och bildupptagning av förhör som hållits i domstol (43 kap. 4 § rättegångsbalken) [cit. RB]. Vid mål bakom stängda dörrar kommer uppgifter som täcks av en sekretessbestämmelse fortsatt täckas av sekretessen under domstolens handläggning av målet/ärendet om annat inte beslutats. När domstolen skilt målet/ärendet ifrån sig (exempelvis genom dom) gäller sekretessen enbart i den utsträckning domstolen beslutar om (43 kap. 5 § RB).

Kan du lägga ut inspelat ljud från egen förhandling?

Svaret blir att du inte får lämna ut ljudet under tiden domstolen handlägger målet eftersom uppgifterna fortfarande skyddas av sekretess. Efter målet får du inte lägga ut inspelat ljud, om domstolen avgör att uppgifterna som finns på din ljudfil fortfarande ska täckas av sekretess.

Jag skulle rekommendera dig att kolla upp med domstolen som dömt i målet om och i så fall vilka uppgifter som fortfarande ska täckas av sekretess innan du lägger ut ljudfilen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor så tveka inte att vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare