FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/12/2020

Lagfartskostnad vid gåva

Hur mycket kostar lagfarten för mig om min sambo vill ge halva sin bostad i gåva till mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kostnaden för lagfart beror på hur du har förvärvat fastigheten. Du betalar alltid en expeditionsavgift som är 825 kronor för att täcka Lantmäteriets kostnad för handläggning. När det gäller gåva kan man behöva betala stämpelskatt om man övertar lån eller betalar något för gåvan. Vid handläggning jämförs då taxeringsvärdet från föregående år mot den summa som är en ersättning för gåvan. Om summan uppgår till 85 procent eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas som vid ett köp.

Exempel:
Du får en fastighet i gåva av en släkting och betalar en symbolisk summa på 1000 kr i ersättning. Fastighetens taxeringsvärde är 288 000 kronor. Eftersom det är en gåva och ersättningen understiger 85 procent av taxeringsvärdet, ska du inte betala någon stämpelskatt.

Tänk på att om du till exempel får halva fastigheten i gåva, jämförs den summa du betalar för gåvan mot halva taxeringsvärdet.

Exemplet är från Lantmäteriet, du kan läsa mer om kostnad för lagfart här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att återkomma!

Vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare