FrågaFAMILJERÄTTFaderskap31/07/2021

Kyrkobok och faderskap

Min mor och morbror är 79 och 77 år. Mormor och morfar är döda.

Jag har fått reda på att min morfar hade en dotter som är död sen länge. Hon har en dotter som lever. Vi har aldrig haft kontakt.

Skattemyndigheten har inga uppgifter om mammas syster men jag hittade i en gammal kyrkobok att morfar skrivits som far.

Min fråga är:Gäller det juridiskt att morfar är far enligt kyrkoboken?

Och har mammas systerdotter arvsrätt efter min mamma och morbror?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta vad som krävs för att man ska ha rätt att ta del av arv enligt ärvdabalken. Kommer att använda mig av föräldrabalken, FB, när jag besvarar din fråga.

Faderskapspresumtion

Som du redan förstått, krävs att din morfars dotter faktiskt är hans dotter för att hon ska få rätt att ta del av arvet. Enklast är detta att fastslå genom faderskapspresumtionen (1 kap. 1 § FB). För att den ska gälla behöver din morfar och hans dotters mor varit gifta när de fick dottern. Eftersom du inte nämnt att han varit gift med någon annan än din mormor, kan jag inte avgöra om du kan använda dig av denna.

Faderskapsbekräftelse

Om paret som får barn inte är gifta kan faderskapet fastställas genom bekräftelse eller dom (1 kap. 3 § FB). Oavsett vilken av dessa som väljs så ska det finnas intyg på att det har skett. Syftet är att faderskapet ska bli offentligt. Det framstår som att detta inte heller finns, men det kan vara värt att leta efter om du inte redan gjort det.

Kyrkoboken

Det är mindre klart vilket värde en kyrkobok har när det kommer till frågor om arv och fastställande av faderskap. Ena kan du välja att ifrågasätta kyrkoboken och försöka få det upphävt, eller så kan du välja att acceptera vad som står där. Om du accepterar vad som står i kyrkoboken ska din morfars barnbarn få det arv som dottern skulle fått enligt den s.k. istadarätten.

Bekräftelse av faderskap kräver att det är skriftligt och bevittnat av två personer samt att socialnämnden har godkänt det (1 kap. 4 § FB). Det blir därför oklart om kyrkoboken uppfyller dessa krav.

Ev. arvsrätt

Som jag precis nämnde kommer dottern att ärva enligt istadarätten om hennes mamma verkligen var din morfars dotter. Principen innebär att bröstarvingar träder i föräldrars ställe om föräldrarna dött före arv utgår från ex. en mormor eller morfar. Syskon har däremot inte den rätten. Istadarätten går från förälder till barn. Det är enda i speciella, och vanligtvis ovanliga fall, som syskon kommer på fråga när man pratar om arv. Eftersom din mamma har bröstarvingar, du och andra barn din mamma kanske har, så kommer din mammas systerdotter inte ha någon rätt alls till arvet efter din mamma. Om din morbror har egna barn så gäller samma där, om han inte har det så har han fritt att testamentera arvet till den/de som han vill ska få det.

Eftersom din morfar redan dött antar jag att arvet efter honom redan fallit ut till din mamma och din morbror. Det kan bli fråga om att dottern som du frågat om har rätt till arv efter din morfar, vilket i så fall kan innebära att din mamma och morfar behöver ersätta henne.

Sammanfattning

Det är oklart om kyrkoboken räcker för att fastställa hennes rätt till arv. Det går att ifrågasätta faderskapet. För att göra en mer noggrann juridisk utredning av situationen kommer troligtvis flera detaljer i fallet behövas och om det blir svårt rekommenderar jag dig att anlita en jurist som mer noggrant kan gå igenom all fakta du har. Du kan göra detta genom oss på Lawline.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare