Kvittning - Vad gäller?

Kan jag kvitta köparens amortering mot den hyra han inkasserat i lokalen under de tre år som gått sedan köpekontraktet skrevs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Informationen ovan är mycket kortfattad och det är vidare något oklart hur partsförhållandena ser ut. Men jag tolkar din ärendebeskrivning enligt följande. Du har sålt en lokal och försäljningen ägde rum för tre år sedan. Köpeskillingen erlades dock inte direkt. Istället upprättades en amorteringsplan med dig som borgenär (borgenär = fordringsägare, icke att förväxla med rättsfiguren borgensman, vilken är en garant och således någonting helt annat). Om köparen är i dröjsmål med den aktuella amorteringen och/eller om det föreligger fler förfallna fordringar, dvs. amorteringar, är dock för mig oklart. Vidare nämner du köparens hyresintäkter, vilket vittnar om att det finns ytterligare en part, dvs. en hyresgäst. Men vad hyresgästen och dennes hyra har med saken att göra framstår också som något oklart. För att kvittning ska bli aktuellt krävs ju att du har en skuld till köparen. Förhoppningsvis bidrar nedan redogörelse till klarhet för vad som gäller vid kvittning.

En kvittning kan vara frivillig, vilket innebär att parterna är överens om att kvittning får göras, och den kan vara tvångsmässig, vilket sker genom att en av parterna, genom en s.k. kvittningsförklaring, meddelar att hans eller hennes fordran (krav på betalning) kommer att minskas mot en förestående skuld. Kvittningsrätten är för övrigt inte lagreglerad utan följer av allmänna rättsgrundsatser. Emellertid måste vissa omständigheter föreligga om du ska kunna tillgripa kvittningsinstitutet och dessa kommer till uttryck i de allmänna kvittningsförutsättningarna. Samtliga rekvisit måste vara uppfyllda och följande gäller. Motfordran ska vara gällande, dvs. kunna indrivas vid domstol. Den får med andra ord inte vara preskriberad, jfr 28 § lagen om skuldebrev. Motfordran ska vara mätbar med huvudfordran, vilket innebär att den ska avse samma myckenhet (exempelvis pengar). Motfordran måste också vara förfallen till betalning. Eller båda fordringarna måste egentligen vara förfallna till betalning vid tidpunkten för kvittningen. Därutöver ska motfordran och huvudfordran enligt huvudregeln vara ömsesidiga, alltså gälla samma parter. Det får inte heller finnas en tredje part och huvudfordrans karaktär får inte utesluta kvittning. Men huruvida kvittning är möjligt i skrivande stund är dock för mig ovisst.

Jag misstänker att köparen är i dröjsmål med en eller flera amorteringar och att han eller hon har fått pengar genom viss bedriven uthyrningsverksamhet och att du i själva verket undrar om du kan komma åt dessa. Vid utebliven betalning av det här slaget är min uppfattning att du istället bör vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). I 1 § BfL sägs att ett yrkande om att någon ska åläggas att fullgöra en förpliktelse får prövas av Kronofogdemyndigheten enligt denna lag, dvs. den nyss nämnda lagen, och att yrkandet kan avse betalningsföreläggande, vanlig handräckning eller särskild handräckning. Och i 2 § BfL anges att en ansökan om betalningsföreläggande får avse åläggande för svaranden (din köpare) att betala en penningfordran som är förfallen till betalning, om förlikning om saken är tillåten (och en förlikning är ju möjlig i det här fallet).

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare