Kvarstår stuga att utgöra enskild egendom?

Min fru och hennes bror har fått en sommarstuga av deras föräldrar som enskild egendom. Min fru och jag kommer nu att köpa hennes brors andel med gemensamma pengar. Är stugan då fortfarande min frus enskilda egendom?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som utgör enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. När du och din fru gemensamt köper din frus brors andel så omvandlas denna andel av sommarstugan till giftorättsgods, eftersom villkoret om enskild egendom inte medföljer vid försäljning.

Huvudregeln är att det som träder i stället för enskild egendom också är enskild egendom. Din frus brors försäljning av sin andel medför att pengarna han får in utgör hans enskilda egendom. När ni gemensamt köper andelen så återstår således inte denna att utgöra enskild egendom, utan endast lösensumman som tillkommer brodern.

Din fru innehar emellertid fortfarande sin andel av sommarstugan såsom enskild egendom. Detta innebär att sommarstugan har en andel som utgör enskild egendom, och den andra andelen som utgör giftorättsgods (se NJA 1995 s. 577 för en parallell till ett fall då halva fastigheten utgjorde enskild egendom). Din frus andel av stugan utgör således fortfarande hennes enskilda egendom, medan den andra andelen utgör giftorättsgods.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Michella Lina SaidRådgivare