Kvarlåtenskap i samband med samboförhållande

Hej.

Jag och min Sambo har köpt hus.

Vi äger halva huset var, med delad lagfart.

Om den ena partnern förolyckas, vad händer då.

Jag vill att min Sambo ska bo kvar, om jag går bort.

Vill inte att min dotter ska ha någonting efter mig.

Bör vi gifta oss .

MVH

Björn

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Att ni har delad lagfart och köp för gemensam användning innebär juridiskt att ni har fastighetens värde delad mellan er och att vid en bortgång så ingår halva fastighetens värde i den avlidnes kvarlåtenskap.

En sambo har ingen rätt till den avlidnes kvarlåtenskap. Din dotter skulle alltså ärva allt.

I Sverige kan man inte göra sina barn arvlösa pga deras rätt till laglott (7:1 ärvdabalk) vilket består av hälften av den totala kvarlåtenskapen. Denna rätt inskränker testamenten.

Vad du kan göra är att testamentera din del av fastigheten till din sambo. Då kommer inget strul uppkomma i förhållande till din dotter ifall du har en tillgångar utöver fastighetsandel som uppgår till samma värde.

Att gifta er är också ett alternativ, då ärver din sambo allt efter dig men detta inskränks även av din dotters rätt till laglott. Men här har hon endast rätt att "plocka ut" sin andel ifall hon är ett särkullsbarn, alltså ett barn från ett tidigare förhållande.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare