Kvarlämnade saker av medryttare

Hej! Jag hade förra året en tjej som kom som medryttare och hjälpte mig med mina hästar, vi hade inget kontrakt. Den 20 januari sa jag upp henne som medryttare och bad henne komma och hämta sina tillhörigheter (hjälm, väst och diverse andra småsaker) vilket hon lovade att komma och hämta. Nu, snart fyra månader senare, efter flera tillsägelser har hon fortfarande inte varit och hämtat sina saker. Trots att vi bestämt träff när hon skullat komma.

Senaste tillfället vi hördes av var nu en månad sedan, och jag får känslan av att hon medvetet låter sina saker vara här tills hon behöver dem igen. Jag tycker inte att det känns okej, och jag vill bli av med dem nu. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline!

Jag förstår Din frustration över situationen och att Du vill bli av med sakerna. Då sakerna dock är hennes har Du ingen rätt att göra Dig av med sakerna på egen hand. Eftersom sakerna finns i Din besittning (då jag uppfattar det som att hennes saker är hemma hos Dig) dvs. Du innehar sakerna och har dem under omedelbar kontroll men äganderätten tillkommer Din f.d. medryttare, gör Du Dig skyldig till brottet olovligt förfogande om Du gör något som innebär att sakerna frånhändes henne eller att hon berövas sin rätt (exempelvis slänger eller säljer dem). Detta enligt 10 kap 4 § brottsbalken. Du bör alltså inte göra dig av med sakerna på egen hand.

Dock finns en utväg i det hela. Det Du kan göra är att ansöka om s.k. vanlig handräckning hos Kronofogden. Det går då till så att Du fyller i en ansökningsblankett där Du anger bl.a. personuppgifter och varför Du behöver hjälp med detta. Kronofogden skickar då ett brev till Din f.d. medryttare om kravet. Hon kan du välja att antingen:

1. Göra det Du begär dvs. ta bort sina saker. Om hon väljer detta är det viktigt att Du tar tillbaka Din ansökan snabbt och skriftigt.

2. Skriva till Kronofogden och invända mot Ditt krav. Kronofogden kommer då informera Dig om detta och Du får då välja om Du vill att ansökan ska fortsätta handläggas (av domstol) eller skrivas av.

3. Inte höra av sig till Kronofogden. Du får då ett beslut där det anges att hon ska göra det Du har begärt.

Om Du väljer att ansöka om vanlig handräckning kan Du även välja att ansöka om hjälp med verkställigheten. Om Du anger att Du vill ha hjälp med detta kommer Kronofogden hjälpa Dig att ta bort sakerna, om beslutet blir att så ska ske.

Information om ärendets handläggning hos Kronofogden är hämtad från Kronofogdens hemsida. Där kan Du läsa mer om vanlig handräckning samt hitta ansökningsblanketter. Du finner information här och ansökningsblanketter här.

Jag hoppas att Du fick svar på Din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare