Kvarlämnad egendom i bostad

Hej,

Min fd sambo har kvar i princip alla sina personliga tillhörigheter (kläder etc) som jag packat ner i flyttlådor och förvarar i huset som jag via bodelning köpt ut honom ifrån. Han flyttade för över 2 år sedan. Han har delvis hämtat möbler och annat. Hur länge måste jag förvara dessa flyttlådor? Jag har bett honom ta med sig dem flertalet gånger men inget händer. Jag har hört 3 månader, om jag meddelar honom skriftligt. Räcker det med mail eller måste det vara per post?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Jag tror att den 3 månaders frist som du hänvisar till avser hyreslagens bestämmelse om kvarlämnad egendom, 12 kap. 27 § Jordabalken. Här regleras hyresvärdens rätt att förfoga över en hyresgästs kvarlämnade egendom. Eftersom det inte har funnits något hyresförhållande mellan dig och din f.d. sambo är jag ytterst tveksam om bestämmelsen är tillämplig på din situation.

Det finns ingen lag som tar sikte på situationen där en f.d. sambo lämnar kvar sin egendom i den gemensamma bostaden. Det saknas därför regler om hur länge egendomen får vara kvar och hur man ska rikta sina krav mot personen.

Även om hans egendom har varit i din bostad under en lång tid utan lov har du inte rätt att förfoga över egendomen. Om du gör det, genom att till exempel göra dig av med sakerna, riskerar du straffansvar för olovligt förfogande, se 10 kap. 4 § Brottsbalken.

För att bli av med egendomen har du möjlighet att ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Mitt råd är att du åter igen kontaktar din f.d. sambo med krav på att han ska hämta egendomen och att du i annat fall begär handräckning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hanna LindstenRådgivare