Kusiner saknar arvsrätt

HeJ! Min avlidna Mor, har en kusin, om hon skulle avlida, har hon en kusin som lever, men kusiner ärver inte varandra? Blir det då kusinbarn som ärver då. Min mors kusin har alltså inga egna barn, däremot finns syskonbarn till hennes avlidne man. Med Vänliga Hälsningar Sven Olof. PS! Tacksam för e-mail svar, då jag befinner mig i Bangkok, Thailand.. D.S.

Lawline svarar

Hej!

Kusiner, och därmed kusinbarn, har ingen legal arvsrätt enligt istadarätten, se 2 kap. 4§ jämfört med 2 kap. 1-3§§ Ärvdabalken (1958:637).

Det är däremot möjligt att genom ett testamente förordna om kvarlåtenskapen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare