Kusiner och sambor ärver inte enligt lag

Hej,

Jag undrar vad som händer med mina tillgång när jag dör. Jag har bara kusiner i Sverige, och min pojkvän som jag bor med.

Tack så mycket för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ärvdabalken (ÄB) regleras det hur arv i Sverige går till.

Arvsordningen listar vilka har arvsrätt enligt lag, dessa personer kallas för arvingar. Först på listan, d.v.s. i den första arvsklassen, är arvlåtarens barn, ÄB 2 kap. 1 §. Om det inte finns några barn går arvet till arvlåtarens föräldrar och eventuellt till arvlåtarens syskon, ÄB 2 kap. 2 §. Om varken arvlåtarens föräldrar eller syskon finns ärver farföräldrar och morföräldrar, ÄB 2 kap. 3 §. Lever inte far- eller morföräldrar går arvet till fastrar, farbröder, mostrar och morbröder, ÄB 2 kap. 3 §. Kusiner har ingen lagstadgad arvsrätt.

Om arvlåtaren var gift ärver dennes man eller fru före alla andra i den ovan beskrivna arvsordningen, ÄB 3 kap. 1 §. Sambor har inte denna rätt, de ärver inte efter varandra.

Således har dina kusiner och din sambo ingen lagstadgad arvsrätt. Om du vill att dina tillgångar tillfaller någon av dem måste du skriva ett testamente. Du har även möjlighet att testamenterar till någon annan utomstående. Rätten att skriva testamente finns i ÄB 9 kap. och skrivprocessen regleras i ÄB 10 kap. I avsaknad av arvingar och testamente går tillgångarna till allmänna arvsfonden, ÄB 5 kap. 1 §.

Lawline har en avtalstjänst där du möjlighet att få hjälp med att upprätta ett testamente, länken finns här: http://lawline.se/vara_tjanster/avtal Om du känner dig i behov av mer hjälp kan du även kontakta vår samarbetsparter Familjens Jurist som är specialister på familjerättsliga frågor: http://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare