Kundgarantier för en mobiltelefon

Hej! Har lämnat in en mobil pga vattenskada, vill ha det på garantin då det står att den ska klara 30 min i 1,5 meters djup. Tappades ned i vattnet när jag böjde mig ner så var i vattnet ca 15 sek på 30 cm djup. Vad gäller?

Butiken säger att de skickat iväg telefonen (2 veckor sen), verkstaden säger att de inte mottagit den. Hur gör man här som kund?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det framgår av din garanti att din mobil ska klara av att vara i vatten och att den trots inte klarade av detta, föreligger fel i varan. Det är då din avtalspart (butiken) som ska ersätta den defekta varan. I många fall skickar emellertid butiker defekta varor till en extern verkstad, eftersom de inte själva utför undersökningar och reparationer i butiken.

Du står i avtalsrelation till butiken och inte till verkstaden, varför butiken gentemot dig har ett ansvar att se till att du får en fungerande telefon. Det är också butiken som har ett ansvar över telefonen när de har telefonen i sin besittning och ansvarar då för att telefonen kommer fram till verkstaden och det är butiken som får rikta krav emot ett transportbolag om det är dessa som har tappat bort telefonen. Du ska alltså inte alls behöva göra någonting i detta fall, utan om butiken har förlorat din telefon så får de ersätta dig med en ny.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare