Kronofogden kan möjligtvis hjälpa dig med ditt krav, men utlandet kan komplicera saken

Jag gav 4300 dollar till min vän och han vill inte betala tillbaka, Jag har ingen avtal, men jag har vittne och vi har chat om pengarna i masenger. han bor i Tyskland. hur kan jag ta minna pengar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att få dina pengar inom Sverige tar man vanligtvis hjälp av Kronofogden som kan göra ett betalningsföreläggande som riktas mot den som är skyldig att betala pengarna. För att Kronofogden ska kunna göra det måste man kunna stödja sitt krav på något (vanligtvis ett domslut från domstol).

Att personen bor i Tyskland kan komplicera ditt fall. Kronofogden kan hjälpa till att utmäta saker till ett värde av max 4300 dollar ifall din vän har ägodelar här i Sverige. Ifall din vän inte äger något i Sverige eller får lön härifrån kan Kronofogden inte hjälpa dig att kräva in dina pengar. Du kan då istället vända dig till en advokatbyrå (sådan hjälp kan du få här på Lawline genom att boka tid med en jurist), en inkassobyrå som arbetar internationellt eller eventuellt kontakta den tyska ambassaden här i Sverige.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare