Krogs ersättning till festivalarrangör pga avsaknad av alkoholtillstånd

Hej,

Vi har en samarbetspartner "krog" som skulle servera alkohol och mat under vår festival. Krogen har ansökt om serveringstillstånd men har den tyvärr inte fått serveringstillståndet på grund av krogen hade redan problem med (danstillstånd, skulder mm).

På grund av krogen har inte fått serveringstillståndet var vi tvungna att framflytta festivalen till nytt datum. Vi undrar om vi kan kräva skadestånd från krogen? vi har framflyttat hela festivalen på grund av vi hade ingen alkohol och matservering under festivalen.

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Jag antar att ert företag och krogföretaget ingått något slags avtal där de förpliktat sig att servera mat & alkohol på er festival. I sådant fall kan ni ha rätt till ersättning för att de brutit mot sin förpliktelse (17 § köplagen*), såvida de inte kan bevisa att hindret låg helt utanför deras kontroll och inte kunde övervinnas (40 §). Det verkar osannolikt att det är ett sådant hinder eftersom det har sin grund i deras skulder bl.a. Detta borde de underrättat er om i förhand, kan ni hävda.

Om ni inte haft något avtal så kan ni hävda att det är underförstått avtalat att de ska kunna servera alkohol, vilket också faller inom 17 §.

Den ersättningen ni kan få ska motsvara faktiska kostnader ni haft, såsom utebliven vinst, extra arbetstid etc. (67 §). Ni kan kräva detta genom att skriva ett email till krogen där ni ber om ersättning för dessa kostnader. Om de vägrar, kan ni ha möjlighet att ta det till tingsrätten med en stämningsansökan. Om ni funderar på detta kan ni kontakta vår juristbyrå här för att få vidare rådgivning och hjälp med dokument som ska skickas in, representation i en eventuell rättegång och allt annat ni kan behöva hjälp med i ert ärende.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång juridiken krånglar! Prova gärna Lawline premium för företag. Läs mer här.

Vänliga hälsningar,

*För den typ av skadestånd din fråga rör finns ingen tillämplig lag men eftersom ert förhållande liknar det mellan en leverantör och en beställare kan köplagen tillämpas analogt, vilket innebär att man drar paralleller från den.

Samuel KarlssonRådgivare