Kriterier för förtal och kostnader för att lämna en stämningsansökan

Hej.

Om någon påstår att jag sagt och gjort saker som inte stämmer är det väl förtal?

Jag undrar dock hur det går till om man själv skickar in en stämning mot någon till Tingsrätten? vad det kostar? och vad advokathjälp kostar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

I fallet då du vill stämma den andra personen (skicka in en stämningsansökan) så kommer du att vara målsäganden. När det gäller förtal så är målsägande (du) hänvisad att väcka så kallat enskilt åtal, vilket innebär att det är du och inte en åklagare som väcker åtalet och därefter kommer domare att avgöra om det finns grund för att starta en rättegång.

Om någon har, till en annan person, sagt saker om dig med syftet att försätta dig i "missaktning", vilket innebär att det krävs inte att uppgiften uppfattas som nedsättande allmänt i samhället utan endast att du upplever den vara nedsättande, så har personen gjort sig skyldig till förtal, 5 kap 1 § Brottsbalk (1962:700), se https://lagen.nu/1962:700. En viktigt detalj är att göra skillnad på en värdering och en uppgift, vilket är avgörande för om det kan klassas som förtal eller inte. Eftersom jag inte vet exakt vad personen har sagt om dig så är det svårt för mig att göra en bedömning här.

Der kostar 2 800 kr att lämna in en stämningsansökan, eller 900 kr om beloppet i målet är lägre än ett halv prisbasbelopp (22 400 kr). I fall där belopp inte är fastställt så är det 2 800 kr det kostar att lämna in en stämningsansökan, se länk för blankett här http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Beroende för vad du har för hemförsäkring så kan domstolskostnaderna täckas med hjälp av den eller så kan du få hjälp av staten genom så kallad rättshjälp. Rättshjälp ges inte till personer som tjänar mer än 260 000 kr om året och vanligtvis inte till personer i mål där beloppet är under ett halvt prisbasbelopp (22 400 kr). På Advokatsamfundets hemsida kan du hitta advokater i din närhet om du bestämmer dig för att ta målet till domstol och känner att du vill ha ett ombud, se https://www.advokatsamfundet.se/. Observera att du inte behöver ha en advokat utan själv kan gå till domstolen, dock är det lättare med någon som är utbildad inom juridik och vet hur processerna fungerar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare