FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt08/12/2018

Kriminalvård, besök och INTIK-systemet. Hur får man rätt mot Kriminalvården?

Hej det är som så att min kille sitter på en anstalt, han har suttit 3år och har 5år kvar. Han får inte ta emot besök och inte ens övervakade besök. Jag har en prick i belastningsregistret på en olovlig körning, jag har fast anställning och inget kriminellt umgänge. Har aldrig haft problem med droger eller dylikt. Jag vill förstås träffa honom men kriminalvården ger avslag. Får dom verkligen neka besök i 8år?? En människa behöver kärlek och närhet för att överleva och hur mår man psykiskt efter 8år utan kroppsligkontakt och umgänge med sina anhöriga?? Vi har telefontillstånd men nu har dom även börjat bråka om det att det pågår störningar i telefon att jag har manipulera samtalen vilket jag absolut inte har gjort. Jag känner mig så maktlös så vad kan jag göra för att få rätt mot kriminalvården??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För den som är intagen i kriminalvårdsanstalt finns regler i fängelselagen (FäL) och fängelseförordningen (FäF). Kriminalvården har i enlighet med fängelselagen delegerats att ta fram riktlinjer för verkställighet av lagen (15 kap. 5 § FäL). Dessa riktlinjer finns att läsa i KVFS 2011:1 FARK Fängelse (FARK Fängelse). FARK Fängelse är uppbyggd genom att den kompletterar fängelselagen, dels i form av föreskrifter, dels i form av allmänna råd till reglerna.

Närstående brukar få besök, åtminstone övervakade sådana

En intagen i kriminalvårdsanstalt får ta emot besök i den utsträckning det lämpligen kan ske. Besök får dock vägras om det kan äventyra säkerheten och inte avhjälpas genom övervakning av personal, kan motverka den intagnes anpassning i samhället eller på annat sätt kan vara till skada för den intagne eller någon annan (7 kap. 1 § FäL). Kriminalvården är i regel hårda och restriktiva med att bevilja besök från någon som missbrukar narkotika, är föremål för kriminalvård i frihet, eller har kopplingar till kriminella nätverk eller grov organiserad brottslighet. Eftersom du är närstående kan besök ändå beviljas om riskerna kan hanteras genom kontroll, t.ex. under övervakning av kriminalvårdspersonal (se de allmänna råden till 7 kap. 1 § FäL i FARK Fängelse). Bevakade besök innebär att en eller två kriminalvårdare sitter med under besöket och att ni i regel inte får ha någon kroppskontakt.

Långt straff innebär i regel högre säkerhet och mindre möjlighet till besök

Nu vet jag inte på vilken grund din kille fått avslag till besök av dig. Det förefaller tveksamt att avslaget skulle bero på att du har en olovlig körning i belastningsregistret. Däremot, som jag tolkar det, har din kille blivit dömd till ett mycket långt fängelsestraff. Om han har avtjänat tre år och har fem år kvar till villkorlig frigivning torde det innebära att han är dömd till tolv års fängelse (beräknat utifrån att en dömd i regel friges efter två tredjedelar av straffet). Med tanke på den långa återstående tiden utgår jag från att han är placerad på anstalt av hög säkerhetsklass. Får han inte ta emot besök alls kan det vara för att han är säkerhetsplacerad och att avslaget beror på bedömningen av honom snarare än dig.

Jag instämmer dock i att det inte är humant att neka någon besök och mänsklig samvaro under så lång tid som redan skett och under så lång tid som är kvar av hans straff. Rent generellt har Sverige fått kritik av såväl Amnesty som FN och Europa-rådet både vad gäller långa häktningstider och isolering, men även avseende isoleringen av säkerhetsplacerade intagna.

Kriminalvårdens INTIK-system är känsligt för störningar

I telefonsystemet för intagna i anstalt (det s.k. INTIK-systemet) finns inbyggt en möjlighet att detektera om en intagen (eller snarare den som den intagne talar med) försöker manipulera systemet. Manipulationen kan avse att man försöker vidarekoppla systemet eller genom att den uppringda parten samtidigt med hjälp av en annan telefon ringer en tredje part och sedan håller ihop telefonlurarna för att den intagne ska ha möjlighet att prata med någon den inte har tillstånd att prata med.

Tyvärr innebär systemet att det är känsligt även för sådant som inte är manipulation. Till exempel kan samtalet avbrytas och det kan registreras en eventuell manipulation vid höga bakgrundsljud (barnskrik, hundskall, radio eller TV igång i bakgrunden). Tyvärr är Kriminalvården allt mer restriktiva desto högre säkerhetsklass den intagne är placerad i. Kammarrätten i Jönköping har dessutom fastslagit i en dom att en intagen inte har rätt att få ut information om när den påstådda manipulationen skett, uppgifterna är sekretessbelagda (Kammarrätten i Jönköping, mål nr 3117-15).

Vad du kan göra för att få rätt mot Kriminalvården

Tyvärr kan inte du göra så mycket för att få rätt mot Kriminalvården. Kriminalvården är en, enligt mig, i många avseenden fyrkantig myndighet. Det är svårt att få rätt mot Kriminalvården, och desto längre straff och säkerhetsklassning en intagen har, desto svårare är det. Mycket av ansvaret för att få rätt mot Kriminalvården ligger tyvärr på din kille. Anledningen är att du inte kan ansöka om besök till honom, det är han som måste besöka om tillstånd till besök av dig. Det innebär att vid ett avslag är det han som måste gå vidare med det. I första hand kan han begära en omprövning av beslutet. Beslutet kommer då att skickas till regionen eller huvudkontoret för omprövning. Om den instansen gör samma bedömning som den lokala anstalten finns det en möjlighet att få beslutet prövat av förvaltningsrätten (14 kap. 1-3 § FäL). Den enda möjligheten är således att din kille begär en omprövning av beslutet och vid ett avslag överklagar det till förvaltningsrätten.

När det gäller telefonsystemet är det även i de avseendet svårt att motbevisa att någon manipulation inte skett, framförallt då uppgifterna om när det skett är sekretessbelagda. Förfarandet är detsamma som vid besök; om tillståndet återkallas får din kille begära omprövning, och vid ett avslag i omprövningen kan han överklaga det till domstol.

Det du kan göra när det gäller INTIK-systemet är att se till att inte ha telefonen vidarekopplad (inte heller till någon röstbrevlåda), inte ha några höga bakgrundsljud (t.ex. TV, musik, barnskrik, hundskall etc.) och att ni inte skriker på varandra eller höjer rösten. Allt det är sådant som kan registreras som manipulation av systemet.

Jag är fullt medveten om att det kan vara svårt att föra sin talan själv mot Kriminalvården. Dessutom är det svårt att få rätt mot Kriminalvården, även i domstol, framförallt som långtidsdömd. Det finns en möjlighet att anlita en jurist som hjälper till med ärendet. I teorin krävs det i sådana fall att det är din kille som anlitar juristen (då det är han som kommer att företrädas). Dock kan kontakten och betalningen ske via dig (och att du ser till att din kille skriver en fullmakt till juristen att företräda honom).

Vill du ha kontakt med en jurist för ändamålet är du varmt välkommen att boka tid med någon av våra jurister hos Lawline. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och all lycka till er båda!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare