FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/03/2018

Krävs uppsåt för att få böter för brukande av avställd bil?

Om jag lånar en bil av en bekant och jag blir stoppad av polisen, och polisen säger att bilen är avställd och jag inte vet om att den är avställd. Kan jag ändå få böter om det inte kan bevisas att jag kört bilen avställd uppsåtligen? d.v.s att jag inte visste om att bilen var avställd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga regleras av Lag om vägtrafikregister. Ett avställt fordon får som huvudregel inte brukas. Det finns vissa undantag, de verkar dock inte vara tillämpliga här (17 §).

Du har delvis rätt i din misstanke om att du inte kan få böter om du varit omedveten om att bilen var avställd. För att kunna döma ut böter krävs nämligen antingen att du kört den avställda bilen uppsåtligen eller att du kört den av oaktsamhet (29 §). Det är alltså inte nödvändigt att du faktiskt varit medveten om att bilen var avställd. Om det kan visas att du av någon anledning borde ha förstått att bilen var avställd, kan du bli dömd till böter på grund av oaktsamhet. Om det inte kan visas att du varit oaktsam ska böter inte utdömas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare