Krävs uppsägning vid visstidsanställning?

Hej jag är en arbetsgivare och undrar vad som gäller vid visstidsanställning. Har den anställda uppsägningstid, hur länge i så fall samt när ska jag meddela den anställde om att jag inte ska förlänga kontraktet.

Finns det några som helst problem för min del att göra detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgår utifrån din fråga att det inte rör sig om att du vill avsluta visstidsanställningen i förtid, utan att anställningskontraktet löper ut och du då undrar om du måste säga upp personen eller om anställningen avslutas per automatik i takt med att den avtalade anställningstiden passerar.

Bestämmelser om arbetsgivares rätt att avskeda eller säga upp anställda regleras i lagen om anställningsskydd, LAS. Gällande visstidsanställningar är huvudregeln att man inte har någon uppsägningstid då anställningsformen redan är tidsbegränsad och avslutas därmed vid slutdatumet om inte arbetsgivaren erbjuder en ny anställning. Undantag till detta kan finnas i vissa kollektivavtal. Utgångspunkten är dock som sagt att en tidsbegränsad anställning inte är uppsägningsbar och att såväl arbetsgivaren som arbetstagaren har förbundit sig till anställningen under avtalad tid. Detta kan även avläses av 4 § 2 st. LAS som säger att en tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört, om inte annat har avtalats eller följer av 5 a § eller 6 § LAS (se nedan).

När visstidsanställning övergår till tillsvidareanställning

En visstidsanställning kan övergå till en tillsvidareanställning vid två tillfällen, vilket jag vill nämna för din kännedom då det är ett helt annat uppsägningsförfarande vid tillsvidareanställningen.

1. Om arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod eller i sammanlagt mer än två år under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra så övergår anställningen till en tillsvidareanställning, se 5a § LAS.

2. Om det rör en tidsbegränsad provanställning får prövotiden vara högst sex månader och om någon av parterna inte önskar att anställningen ska fortsätta efter prövotidens utgång ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång, annars övergår provanställningen i en tillsvidareanställning, se 6 § LAS.

Av 15 § LAS framgår att en arbetstagare som är anställd för begränsad tid och som inte kommer att få fortsatt anställning när anställningen upphör ska få besked av arbetsgivaren om detta minst en månad före anställningstidens utgång. En förutsättning för rätt till besked är att arbetstagaren när anställningen upphör har varit anställd hos arbetsgivaren mer än tolv månader under de senaste tre åren. Är anställningstiden så kort att besked inte kan lämnas en månad i förväg, skall beskedet i stället lämnas när anställningen börjar. Ett sådant besked ska vara skriftligt. Beskedet ska vara skriftligt

Sammanfattningsvis

Utgångspunkten för visstidsanställning är att uppsägning inte krävs, om ni inte har ett kollektivavtal som reglerar något annat. Har arbetstagaren varit anställd hos dig i mer än tolv månader under de senaste tre åren krävs dock en skriftlig underrättelse från din sida minst en månad före anställningstidens utgång. Detta med förutsättning att visstidsanställningen inte övergått till tillsvidareanställning enligt 5a och 6 §§ LAS.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare