FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/06/2022

Krävs tillstånd för kamerabevakning i kollektivtrafiken och behöver man informera om bevakningen?

Hej! Häromdagen märkte jag att vi hade fått nya bussar på linjen mellan Uppsala och där jag bor, och att den nya bussen hade övervakningskameror installerade. De var mycket svåra att se, jag upptäckte dem efter nästan hela min resa var över och jag fick endast reda på att det var en kamera när jag sökte på företagsloggans namn. Jag tyckte det var konstigt eftersom jag inte sett någon skylt om att det skulle finnas kameror, så nu idag kollade jag extra noga efter en skylt som informerade att det fanns kameror men fann ingen. Jag sökte på UL:s hemsida men hittade ingenting där heller. Är detta okej? Måste man inte ha tillstånd eller åtminstone informera när det finns övervakningskameror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler som gäller kameraövervakning återfinns i Kamerabevakningslagen.  Syftet med lagen är att tillgodose de behov som kan finnas med att bedriva kamerabevakning, exempelvis brottsbekämpande syfte. Samtidigt ställs detta mot intresset att skydda att personers integritet kränks (3§ Kamerabevakningslagen).

Krävs tillstånd för att bedriva kamerabevakning?

Lagen innehåller bland annat bestämmelser rörande krav på tillstånd för att få sätta upp kameraövervakning (se 7§ Kamerabevakningslagen). Därutöver finns också undantag från tillståndskravet. Det krävs inte tillstånd till kamerabevakning för kollektivtrafiken om syftet med bevakningen är att upptäcka eller förebygga brott, störningar av allmän ordning och säkerhet eller olyckor (9§ p. 6 Kamerabevakningslagen)

Finns ett krav på att informera om kamerabevakningen?

För att få bedriva kamerabevakning så ska man genom tydlig skyltning eller på annat sätt upplysa om att personer som rör sig i området filmas (15§ Kamerabevakningslagen). Information bör kunna ges både genom skyltning, eller genom att hänvisa till ett telefonnummer eller en hemsida.

Alltså, är det möjligt att kamerabevakningen på de nya bussarna inte omfattas av ett tillståndskrav. Däremot krävs det att man på något sätt blir informerad av den bevakning som bedrivs.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare