FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/06/2019

Krävs serveringstillstånd inför en privatfest?

Jag och en kompis ska ha en 35-års fest i slutet sällskap i en föreningslokal som vi hyr. Vi har fått information om att alkoholen vi ska bjuda på måste köpas från systemet och ej går att köpa t.ex. i Tyskland. Ingen alkohol kommer säljas på plats och inget tillstånd finns. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar det som att du undrar över dels om du kan servera alkoholen på din fest och dels om alkoholen måste vara svensk. Jag kommer att besvara din fråga genom att tillämpa alkohollagens bestämmelser.

Får alkohol serveras på en privat fest?

Enligt huvudregeln så ska ett alkoholtillstånd finnas vid servering av alkoholhaltiga dyker (8 kap. 1 § Alkohollagen).

Däremot så finns det ett undantag med tre krav som ska vara uppfyllda. Det krävs inget alkoholtillstånd vid servering vid ett enstaka tillfälle och till ett i förväg bestämt antal personer. Jag gör bedömningen att en trettiofemårsfest är ett enstaka tillfälle och bjuder man in gästerna innan så är de även bestämda i förväg. Du får inte heller göra någon vinst på alkoholen. Du får alltså bjuda på dryck och du kan även ta ut ett självkostnadspris. Serveringen får inte heller äga rum i lokaler där de bedriver försäljning av alkohol eller lättdrycker. En föreningslokal som du hyr anses inte vara en lokal där sådan försäljning äger rum (8 kap. 1 a § Alkohollagen). Du behöver således inte skaffa något serveringstillstånd inför din fest.

Får man servera alkohol som inte kommer från systemet?

Alkohollagen gör inte någon skillnad på alkohol från systembolaget eller alkohol från något EU-land. Däremot så finns det bestämmelser för införsel av alkoholhaltiga drycker. Alkoholhaltiga drycker får föras in för eget, familjens eller personligt bruk. Gränsen för det personliga bruket finns inte angiven men enligt min bedömning så bör en privat fest som inte bedrivs yrkesmässigt innefattas (4 kap. 4 § andra punkten Alkohollagen).

Slutord

Sammanfattningsvis så får du enligt min bedömning servera alkohol från till exempel Tyskland på en privat fest utan något serveringstillstånd. Det finns inget juridiskt hinder för att servera alkohol som är inköpt utanför Sverige. Jag skulle råda dig att tala med hyresvärden om det för att klargöra vad hen menar med att alkoholen måste vara inköpt på systemet.

Hoppas du fått svar på din fråga och att svaret varit till hjälp. Du är varmt välkommen att skriva till oss på Lawline igen.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare