FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/06/2018

Krävs samtycke vid efternamnbyte av barn om ensam vårdnad?

Hej

Jag har ensam vårdnad om min dotter på 10 år. Enda kontakten hon har med sin biologiska far är via hennes halvsyskon å telefon. Hon har sin fars efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn.

Jag har gift mig med en ny och väntar även en ny dotter i slutet av juli 2018. Jag har kvar mitt efternamn samt tagit hans efternamn. Och min 10 åriga dotter vill heta samma som mig. Och min nya make tillåter det. Men kan jag göra efternamnsbyte på henne utan samtycke från hennes biologiska far?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga regleras av den nya lagen om personnamn. Du behöver inte samtycke från din dotters biologiske far i detta fall. Eftersom du har ensam vårdnad är det du som ansöker om efternamnsbytet (3 § namnlagen) och samtycke av den som inte har vårdnad krävs endast om barnet bär den förälderns efternamn. Som jag förstår det av din fråga har din dotter inte hans efternamn som efternamn. I dessa fall behövs inget samtycke. Om hans efternamn däremot är del av din dotters dubbelefternamn krävs antingen samtycke eller att en domstol förklarat att ett namnbyte är förenligt med barnets bästa (33 § namnlagen).

Som jag tolkar din fråga är hans efternamn inte del av hennes efternamn och du behöver då inte få samtycke av din dotters biologiske far.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om inte är du varmt välkommen att ställa en ny eller lämna en kommentar här nedan!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare