Krävs samtycke av fru vid köp av fastighet då endast mannen står på lagfarten?

Hej!

Har tänkt att köpa mitt föräldrahem till underpris och undrar vad som gäller:

Min far är omgift efter min mors bortgång ( har ej fått mors arv i fastigheten ) men han står ensam som lagfartsinnehavare, behövs då hans nya frus underskrift alt godkännande?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör äktenskap är äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig lag. Regler kring samtycke vid överlåtelse av fastighet finns i sjunde kapitlet och svaret på din fråga beror på omständigheterna, vilket kommer förklaras nedan.

Jag inte vet om din far och hans nya fru bor i huset och har den som deras gemensamma bostad, vilket definieras i 7 kap. 4 § ÄktB. Om det stämmer, krävs samtycke från din fars nya fru för att kunna sälja bostaden till dig enligt 7 kap. 5 § 1 p. ÄktB. Samtycket lämnas på köpekontraktet i samband med köpet. Bostaden ses i detta scenario som giftorättsgods.

Om din far har skrivit ett äktenskapsförord med hans nya fru där han har gjort ditt föräldrahem till enskild egendom blir situationen annorlunda. Det krävs inget samtycke för din far att sälja huset till dig, 7 kap. 5 § andra stycket ÄktB.

Om det inte är att anses som deras gemensamma bostad men bostaden utgör giftorättsgods kan inte din far sälja bostaden till dig utan den nya fruns samtycke, enligt 7 kap. 5 § tredje stycket ÄktB.

Vet du att överlåtelser till underpris kan få skatterättsliga konsekvenser? Överlåtelsen kan då även betraktas som en gåva vilket i sin tur får påverkan på arvet (förskott på arv). Klargör detta för att du ska slippa framtida problem. Då du inte frågat om detta lägger jag inget mer fokus på denna bit.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det avgörande är om bostaden är enskild egendom eller giftorättsgods samt om den är gemensam bostad eller inte. För att svara på din fråga får du inte köpa huset om inte samtycke finns om det är deras gemensamma bostad eller giftorättsgods. Är det inte deras gemensamma bostad eller giftorättsgods utan din fars enskilda egendom krävs inget samtycke för försäljningen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Jesper KrögerRådgivare